Moto-klasyka na południowoamerykańskich drogach

To, co dawno zakończyłoby swój żywot na drogach USA czy Europy, ma się całkowicie normalnie w Ameryce Południowej. Można tam spotkać mnóstwo starych aut zachodnich marek, często cały czas będących w użyciu. Wiele z tych modeli nie przyjechało wprost z zachodu, ale było produkowanych na kontynencie w wersjach mocno specyficznych, a przez lata jeszcze udziwnionych i zaniedbanych.

Zdecydowana większość fabryk usytuowana była w Argentynie i Brazylii, gdzie produkują do dziś największe światowe marki. Reszta państw na kontynencie musiała importować i kombinować. Cześć ciekawych modeli trafiła do Ameryki Południowej wraz z zamówieniami i pomocą wojskową – były to głównie ciężarówki i jeepy. Chyba największą karierę zrobił w ten sposób Jeep Willys, który tak dobrze sprawdził się w cywilu (plantacje, kolumbijskie bezdroża), że ma nawet swoje święto – Yipao. Drugą marką, która zdobyła dużą popularność był Ford – głównie dlatego, że był produkowany w Argentynie. Lokalnych marek – jak na lekarstwo.

Do dziś w sporej części kontynentu jeździ naprawdę dużo klasyków nawet z lat ’50, ’60 i ’70. Mimo, że niektóre wyglądają jak totalne rudery, to nierzadko nadal są w użyciu, i to przez zwykłych ludzi, a nie motoryzacyjnych snobów. Równe dużo niszczeje gdzieś na uboczach.

Poniżej kilka ciekawszych aut i ciężarówek. Modele i roczniki opisane według mojej nędznej motoryzacyjnej wiedzy, więc mogą zdarzyć się nieścisłości.

Ford Falcon, prawdopodobnie druga generacja (lata ’60). Okolice Salty, Argentyna
Torino 380W w na trasie z Mendozy do granicy z Chile. Jedna z niewielu argentyńskich konstrukcji, produkowana przez zakłady IKA, wykupione później przez Renault
Ford F800 – rocznik ’56, Guatape, Kolumbia
Pancerna wersja VW T3, zbocza wulkanu Osorno, Chile
GMC 6000, Guatape, Kolumbia
Mercury Comet ’71-’77, Puerto Natales, Chile
Ford Falcon, Cachi, Argentyna. Rocznik ’78, produkowany w Buenos Aires
Chevrolet Apache, lata ’50. Guatape, Kolumbia
Jeep Willys na ulicach Salento w Kolumbii
Chevrolet 3100 wyprodukowany w latach ’50. Park Narodowy Eduardo Avaroa, Boliwia
Toyota Land Cruiser! Wersja z lat ’70. Okolice Mindo, Ekwador
Dostawcza wariacja Forda F3, rocznik ’52. Guatape, Kolumbia
Znów Ford Falcon, wersja argentyńska. Salta, Argentyna
Renault 3, Salento, Kolumbia
Nierozpoznany – ciągle w służbie. Villazon, Boliwia
Chevrolet Suburban ’77. Banos, Ekwador
Ford Torino ’68. Salta, Argentyna
Nissan Sunny, Mindo, Ekwador